St Lucia Zaterdag 16 aug Zeevissen - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van G. Albers - WaarBenJij.nu St Lucia Zaterdag 16 aug Zeevissen - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van G. Albers - WaarBenJij.nu

St Lucia Zaterdag 16 aug Zeevissen

Blijf op de hoogte en volg G.

17 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Weer een vroegertje vandaag. De wekker ging al om 05.15 . Vissen moet je vroeg doen. Maar het regende pijpenstelen ! Stoer als we waren trokken we regenjacks aan om naar Jan de Winter te gaan. Slaapdronken liepen we naar buiten. Daar kwam hij al aan. Hee Henk, heb je m'n sms niet gekregen? (op z'n Z.Afrikaans) "Nee" zegt Henk, "even kijken". En ja hoor daar stond:
Hi gaan slaap maar
Vir reen om verbij te gaan
Sal later kontak
Oftewel: Ga maar slapen / tot de regen over is / neem later kontakt op.
Dus wij doken allemaal snel het bed weer in.
Ca. 11 uur vertrokken we weer. Het was droog. Ik dacht: we stappen aan zee in een vissersbootje, gaan lekker dobberen en de mannen vissen.
Maar we reden naar een huis waar een enorme motorboot op een trailer stond met een tractor ervoor. Hier ontmoeten we ook Johan de schipper, en Arno de bootsjongen. We moesten allemaal via een trapje aan boord klimmen en toen gingen we rijden. Door het dorp naar het benzine station om de boot vol te tanken. We hadden veel bekijks.
Toen naar het strand. Er waren hoge golven. Nu ging de tractor ons duwen, dmv een lange ijzeren stang. We kregen reddingsvesten aan en moesten ons heel goed vast houden. En toen full power door de branding zien te komen. Dat ging met klaar geweld. (met 300 PK, leuk te vermelden volgens Karel). Het gegil van de vrouwen klonk boven de motoren uit.
Het lukte, maar de golven werden niet minder, ze beukten op ons bootje, dat als een speedboot over de Indische oceaan vloog. Karel werd al witjes. Kilometers uit de kust gingen we iets zachter en werden de hengels uitgegooid.
En na een poosje hadden we beet, een prachtige tonijn van bijna een meter (zie foto als bewijs). Karel hing ondertussen al enige tijd over de reling, hij kreeg een apart plekje aan het eind van de boot waar hij de rest van de dag bleef zitten. Diet kreeg het ook nog even te kwaad maar bij de rest werkten de pillen goed.
Het was op de oceaan prachtig zonnig weer, we zagen de wolken boven het binnenland. En vlak bij onze boot zagen we verschillende keren walvissen, die elkaar achterna zaten en zelfs 2 vrouwtjes bij elkaar, waarvan er een aan het kalveren (baren) was, volgens Jan de Winter.
We vingen daarna niets meer, hebben nog even rondgekeken bij een scheepswrak, en later weer full speed terug. Daar heeft Arno de vis schoongemaakt en hebben we bij Johan thuis heerlijk -hetkannietverser- gebakken tonijn gegeten. Behalve voor Karel was dit een van de mooiste dagen hier! Baaie Mooi!

Ps. dus weer naar de ocean basket Henk, 1 vis is te weinig voor 8 man

• 17 Augustus 2014 - 19:10

Marjon Van De Waerdt:

Goh wat een ervaring. Blij dat ik niet op de boot zat. Ik begrijp dat Alja het goed heeft doorstaan.

Veel plezier nog de komende week.

• 17 Augustus 2014 - 19:25

Mirjam Bekker:

Zo wat een belevenis! Jullie maken wat mee zo!Wel stoer hoor om met die hoge golven gewoon door te varen en te vissen. Jammer dat de pillen niet bij iedereen even goed werkten.
    Dat was wel een hele grote tonijn (die zal wel goed gesmaakt hebben) en wat mooi om die walvissen van zo dichtbij te kunnen zien.
    Ben benieuwd naar de verhalen als mijn ouders weer terug zijn.

Groetjes van Mirjam.

• 17 Augustus 2014 - 20:20

Gerda En Ton :

Hey Karel mooie foto heel herkenbaar; altijd fijn een broer at THE navy
    Gerda en ton

• 17 Augustus 2014 - 20:53

Alja:

Hoi Marjon, de zee was echt niet zo rustig als de adriatische zee, gelukkig hebben er 6 doorstaan, Diet was ook niet lekker, maar nu zitten we heerlijk aan de wijn, morgen vliegen we van Durban naar cape town, en dan gaan we helaas aftellen, maar wel met hel verhalen en een hele mooie reis.

• 17 Augustus 2014 - 23:16

Jannie De Man:

Het houdt maar niet op leuk om te lezen maar ik zit ook liever niet op de boot...
    Wat een verhalen hebben jullie bij thuiskomst. Geweldig!!

• 18 Augustus 2014 - 11:15

Riny:

Ah, wat sneu voor Karel , dat hij zo zeeziek was, maar wel heel spannend om uit die branding, met zoveel P.k. Te komen! En walvissen van dichtbij zien, Schitterend, hopelijk hebben jullie daar nog een mooie week, want hier lijkt het wel of de herfst is begonnen, met regen, regen, wind en koud en dat blijft de eerste 2 weken nog zo!
    Groetjes ook van Mimmo

• 18 Augustus 2014 - 15:42

Rita :

Henk zo'n avontuurlijke vakantie ( zelfs een speedbootrace) krijg je nooit meer. Je hebt er veel energie ingestopt en er lang naar toe geleefd........maar je krijgt wat je verdient!!
    Super al die spannende avonturen, ze mogen je als reisleider wel op handen dragen!!
    Jan, was aan jou de eer die tonijn te vangen?

Nog fijne dagen in de Kaap, lekker nagenieten en je ervaringen vertellen aan de fam.daar,ze zullen wel smullen van jullie verhalen. Nog een paar dagen rust is als overgang denk ik ook niet zo slecht.
    Een knuffel van mij voor iedereen of je er nu op zit te wachten of niet!!